dimanche 22 décembre 2019

25 décembre 2019 - een kerstverhaal



DE GOEDE SPAR – een kerstverhaal

Op een dag liep een man met zijn drie kinderen in het bos
op zoek naar de mooiste kerstboom.
De sparren sidderden van angst toen ze hen zagen
en probeerden er zo onaantrekkelijk mogelijk uit te zien.
Toen zagen de kinderen een boompje dat nog volop stond te pronken.
Het was het domste boompje van het bos.
Het begreep maar niet
waarom de andere sparren zich zo lelijk maakten.

Vader hief zijn bijl hoog in de lucht
en hakte diep in de wortels van de boom.

Daar stond de spar dan in de huiskamer,
volgehangen met lichtjes, slingers en bollen.
En aan zijn voeten een stalletje met allerlei figuurtjes.
-       Zie mij daar staan, mopperde hij,
ik ben blij dat de andere bomen mij niet zien,
met al die rommel aan mijn lijf.

De boom stond daar zo een paar weken.
Hij had al veel glans verloren
en als iemand zijn takken aanraakte,
vielen de naalden overal op de grond.

De dag nadien deden de kinderen zijn versieringen weg.
En ook het stalletje.
Ze rolden de beeldjes in papier en legden die in een doos.
-       Het is afgelopen met mij, zuchtte de boom,
mij wacht de open haard.

De kinderen namen ook een klein ventje
dat in een strooien bakje in het stalletje lag.
Voor het ook in de doos ging,
knipoogde het naar de boom :
-       Ik weet wat je gedaan hebt.
Ik zal dat nooit vergeten.



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire