mardi 27 août 2019

18.08.2019 - cursiefje over de schoonheid


Cursiefje opgedragen aan kantkloster Anne-Marie Depuydt

voor haar zeventigste verjaardag op 6 augustus 2019

 

Haar hand klost voort in eindeloze deining

 

Schoonheid :

bekijk het ook eens van de andere ‘kant’…

 

In mijn theologische opleiding (1986 – 1990) was ik sterk onder de indruk van de geschriften van de zwitser Hans Urs von Balthasar, een van de grootste theologen uit de 20ste eeuw. Urs (een zwitserse voornaam) geniet de twijfelachtige eer om te sterven 2 dagen voor het ontvangen van de kardinaalshoed ! Hij schreef een trilogie over het ware, het goede en het schone. Rond het ware en het goede is er overvloedig inkt gevloeid. Schaarser is het gesteld met de theologie van het schone. Het boekje van J. Wissink uit 1993, « Te mooi om onwaar te zijn ? Theologische vragen naar het schone » telt welgeteld 33 pagina’s! Te korte antwoorden voor te weinig vragen naar het schone. Nochthans vermoedt men, dat de wereld en de mensheid gered zullen worden door de schoonheid. Het ware en het goede komen op ons af, maar het schone, daar werken wij creatief aan mee. Door mee te cre-eren aan het schone, worden wij schepper met de Schepper.

 

Een vader nam zijn zoontje mee naar Kaap Sounion, de voortuin van Athene. Daar, was het wachten op wat wel de mooiste zonsondergang ter wereld blijkt te zijn. Hoe die griekse, oranjerode, ondergaande zon, de zuilenruines van de tempel van Posseidon streelt, aait en zoent. Het zoontje zit mooi naast zijn vader. Hij  schouwt met zijn kinderogen het zakken van de zon in de zee. Als de zon is verdwenen zegt zoonlief aan zijn vader : «  papa, hoe mooi ! Wil je dat morgen voor mij nog eens overdoen… » Een prille esthetische ervaring voor die jonge jongen… En de wetenschap dat de schoonheid van de zonsondergang geen ‘ondergang’ betekent. De schoonheid van de valavond is zaad voor het mooie van het ochtendgloren. In de avond zit reeds de kiem van de morgen. Ware schoonheid verdwijnt niet maar herbront zich.

Zoonlief ervaarde zijn vader als ‘schepper met de Schepper’. En zoonlief weet nu dat hij zon kan worden met de zon. En dat achter de horizon, de hand van de scheppende God de zon opvangt, haar even koestert in de geborgenheid van zijn hand ! ‘s Morgens opent hij zijn scheppende hand en gooit opnieuw de zon in een gloed om de aarde.

Voor de zon in de zee valt kan je de majestueuze watermassa in je opnemen. De zee klotst voort in eindeloze deining. De zee waarin mijn ziel zichzelf weerspiegeld ziet dichtte Karel Van de Woestijne in volle romantiek. Zoals zijn naam het zegt, Karel was als een woestijn, een oceaan van zand, bereid om zee te worden met de zee en schoonheid met het schone. En schoonheid is eeuwig-makend. Zoals de zon de golven klotst. Opkomend en afgaand. Eindeloze deining, maar geen twee golven die elkaars gelijke zijn. Schoonheid is altijd anders en nieuw en daarom eeuwig.

Nu komt bij Hans Urs, al dan niet kardinaal, eerst het ware, dan het goede en tenslotte het schone. Als een drieluik zijn ze met elkaar verbonden. Iets is maar schoon als het ook waar is en deugd doet. Om Paulus te parafraseren die schrijft ‘geloof, hoop en liefde. Alle drie. Maar de liefde gaat voor’ zou ik ronduit zeggen : ‘waarheid, goedheid en schoonheid. Alle drie. Maar het schone gaat voor’…

 

 

Luc Depuydt
Silly
6 augustus 2019

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire